HSP in BALANS (2)

HSP en Balans in al je levensgebieden

Het vorige blog ging over de balans tussen rust en activiteit. Een heel belangrijk issue voor HSP’ ers. Dit keer gaat het over de balans ervaring in de diverse levensgebieden. Hieronder staan 8 levensgebieden:

  1. Financiën
  2. Werk
  3. Relaties
  4. Gezondheid
  5. Persoonlijke ontwikkeling
  6. Emoties
  7. Spiritualiteit
  8. Vrije tijd

Door balans te brengen tussen deze levensgebieden creëer je voor jezelf een soort van overkoepelende basisbalans. Het zet als het ware de grote lijnen uit. Om het vervolgens te kunnen verfijnen en te verdiepen per levensgebied.

Als je kunt komen tot een goede balans tussen deze 8 gebieden dan ervaar je het leven een stuk vreugdevoller. Overigens, als je ervaart dat één of meer levensgebieden die voor jou belangrijk zijn niet genoemd wordt/worden, plaats deze dan gerust erbij. Zo maak je het voor jezelf completer en overzichtelijker.

Maar er is meer. In eerste instantie is het je taak om te zorgen dat jouw balans wordt hersteld. Als ik het anders omschrijf dan is het eerst een binnenhuisproject. Echter je leven gaat verder dan binnenshuis zijn en blijven en het is goed om te beseffen dat in de buitenwereld men meestal niet bezig is met  ‘in balans zijn’.

Des te bewuster je bent, des te makkelijker ga je ontdekken waar en bij wie jij je balans volledig of gedeeltelijk kwijtraakt. Je zult ontdekken dat op alle plaatsen en bij die mensen die zelf bewuster in het leven staan en meer in balans zijn, jij je veel prettiger voelt. En zelfs na een ontmoeting of contact, jij je nog gewoon lekker voelt. Het is voor jezelf heel fijn als je voldoende bewuste mensen om je heen hebt, omdat je dan niet elke keer na een ontmoeting zelf weer aan de slag moet om de balans in jou te herstellen.

Mijn eigen ervaring is dat als ik ergens ben geweest waar de balans ver te zoeken is binnen deze 8 levensgebieden, dit niet alleen een effect heeft op mijzelf maar op al mijn gezinsleden. Ook als één van mijn gezinsleden op een plek is geweest waar de balans er in een extreme mate niet was, ik daar veel hinder van ondervind. Ik zal dan dus opnieuw op zoek moeten gaan naar balans in dat moment. Balanceren is dus echt een heel dynamisch gebeuren. Het vraag om constant mee te bewegen met dat wat er is. Echter als er een soort van basisbalans is, dan kun je veel makkelijker meebewegen met dat wat er is. En eigenlijk ben je dan gewoon weer even opnieuw je balans aan het herstellen.

 

Zomaar een klein rijtje van mogelijke balansverstorende zaken:

* bezoek aan een ziekenhuis, zorginstelling

* bezoek/deelname aan een feestje met veel drank

* bezoek/deelname aan een competitieve activiteit

* bezoek/deelname aan een plek waar men is vanuit een tekortgevoel en men alleen iets komt halen ( ‘all you can eat’ restaurant, events, beurzen, bedrijfsfeestjes, netwerkactiviteiten en nog veel meer…)

 

Een oefening die je helpt om de balans in je leven op te maken.

Aan welk levensgebied hecht jij de meeste waarde? En aan welk gebied hecht je de minste waarde. Zo kun je ze alle 8 een waardecijfer geven. (0= geen waarde en 10 is het meeste waarde)

Daarnaast kun je de levensgebieden nogmaals een cijfer geven op grond van hoe het in jouw leven er nu voorstaat op dit levensgebied.  Als je beide uitkomsten met elkaar vergelijkt dan zie je meteen naar welk(e) gebied(en) als eerste de aandacht naar toe mag.

Het mooie is dat door meer aandacht te geven aan het gebied dat nu wenselijk is, de andere levensgebieden mee (kunnen) stijgen in waardebeleving. Zo kom je dichter bij je basisbalans.

 

Leuk om te weten welk levensgebied het belangrijkst is voor een hoogsensitieve vrouw? Ben benieuwd welke 3 gebieden jij als hoogste hebt gewaardeerd. Wil je het hieronder delen?

About the Author

Leave a Reply 3 comments